Świat Filmu

P&O 249: Jakich narzędzi komputerowych używacie w twoim departamencie?

3



Dziś jedno z pytań technicznych, skierowane do scenografa, Gavina Bocqueta. Warto jednak wziąć poprawkę na to, że narzędzia komputerowe dość szybko się zmieniają, więc odpowiedź sprzed paru lat raczej ukazuje na czym powstawały prequele, niż to na czym obecnie się pracuje.



P: Jakich narzędzi komputerowych używacie w twoim departamencie?

O: W dziale scenografii używamy wielu programów komputerowych, zarówno na komputery PC jak i na Macach. Jesteśmy bardziej departamentem projektowym, więc zazwyczaj więcej używamy Maców, ale to nie jest jakaś sztywna zasada.

Mamy osoby zajmujące się projektowaniem, używające programów CAD zarówno Autocada jak i Vectorworks. Mamy też projektantów konceptualnych, pracujących na różnych programach 3D, w tym Lightwave, 3-D Studio Max, Rhino oraz programach 2D jak Painter. Mamy projektantów grafiki pracujących na Photoshopie i Illustratorze. Mamy też mnóstwo pracy organizacyjnej, spotkań, budżetów i używamy tu programów takich jak Excel czy FileMaker Pro.

Nie mamy żadnych reguł czy wytycznych, jakich programów używać. Każdy wybiera taki program, w którym czuje się najbardziej komfortowo i pracuje wykorzystując zdobytą wiedzę i doświadczenie. To wykorzystujemy.

Czy Harrison Ford znów marzy o elektrycznych owcach?

6

Dziś na nasze ekrany wchodzi wyczekiwany film Denisa Villeneuve’a, czyli „Blade Runner 2049”. To oczywiście sequel słynnego obrazu Ridleya Scotta „Łowca androidów” opartego na motywach powieści Philipa K. Dicka. Scott jest także producentem obrazu. Harrison Ford powraca do roli Ricka Deckarda. Ponadto występują: Ryan Gosling, Dave Bautista, Robin Wright i Mark Arnold. Za scenariusz odpowiadają Hampton Fancher i Michael Green. Muzykę stworzyli Hans Zimmer i Benjamin Wallfisch.

Młody łowca androidów znajduje sekret, który doprowadza go do innego łowcy – Ricka Deckarda, który zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach trzydzieści trzy lata temu...



Temat na forum

„Linia życia” w kinach

3

Dzisiaj na nasze ekrany wchodzi film „Linia życia” (The Flatliners) Nielsa Ardena Opleva. W jednej z głównych ról zobaczymy Diego Lunę (Cassian Andor). W pozostałych rolach występują: Ellen Page, Nina Dobrev, James Norton i Kiefer Sutherland. Film to w pewien sposób remake a zarazem kontynuacja „Linii życia” Joela Schumachera z 1990. Tam scenariusz napisał Peter Filadri, nowej wersji – Ben Ripley.

Film opowiada historię pięciorga studentów medycyny, którzy mają obsesję na temat życia po życiu. Eksperymentując zatrzymują swoje serce, by na krótki czas przeżyć doświadczenie bliskie śmierci. Będzie to miało niespodziewane konsekwencje w ich życiu.



Warto dodać też, że w tamtym tygodniu pojawił się w kinach film: „LEGO® Ninjago: Film”, wyprodukowany przez byłą ekipę Hantologii, czyli Phila Lorda, Chrisa Millera i Willa Allegrę (ten ostatni może się jeszcze ostał jako producent spin-offa).

P&O 246: Czy moglibyście opisać proces zdjęć próbnych w procesie selekcji do roli w filmie?

3



Dziś pytanie o to jak wygląda fragment procesu castingowego. Odpowiada Robin Gurland, dyrektor castingu do trylogii prequeli.



P: Czy moglibyście opisać proces zdjęć próbnych w procesie selekcji do roli w filmie?

O: Próbne zdjęcia (z ang. screen tests) są ostatnią fazą procesu przesłuchania aktorów do ról głównych czy drugoplanowych. Aktor, który jest poddawany próbie musi odegrać jedną lub dwie scenki, kompletnie niezwiązane z sobą, często nawet z filmem. Wiele zależy od terminów innych członków obsady, którzy często biorą udział w pracy nad tą sceną, wraz z testowanym aktorem/aktorami. Zdjęcia próbne mogą odbywać się po uprzednim, bardzo szczegółowym przygotowaniu włosów, makijażu, kostiumów czy światła, lub mogą też wyglądać na wręcz prowizoryczne. Mają zaś jedną cechę wspólną, zawsze są kręcone na taśmie.

Na pokuszenie

3

Dziś do naszych kin wprowadzono film „Na pokuszenie” (The Beguiled) w reżyserii Sofii Coppoli (jedna z dworek w „Mrocznym widmie”). Sofia napisała też ostateczną wersję scenariusza. Oryginał to powieść Thomasa Cullinana. W filmie występują: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kristen Dunst, Elle Fanning i Oona Laurence.

Akcja dzieje się w czasie wojny secesyjnej. Ranny żołnierz, John McBurney trafia do żeńskiej szkoły z internatem. Niebawem zaczyna romansować z mieszkającymi tam kobietami, co szybko prowadzi do nieporozumień, zazdrości i konfliktów…

Obdarowany bodyguard króla przemytu

3

Lato w pełni, ale kina nie dają nam chwili wytchnienia. Dziś na nasze ekrany wchodzą kolejne filmy z Starwarsówkowym akcentem.

„Bodyguard Zawodowiec” (The Hitman’s Bodygaurd) Patricka Hughesa to komedia sensacyjna z Samuelem L. Jacksonem (Mace Windu). W pozostałych rolach występują: Elodie Young, Ryan Reynolds, Tsuwayuki Saotome, Roy Hill, Richard E. Grant i Gary Oldman.

Zawodowy ochroniarz dostaje nowe zlecenie. Ma chronić zawodowego zabójcę, który będzie składał zeznania w sądzie. Obaj będą musieli nauczyć się działać razem, by przeżyć…



Kolejna pozycja to „Obdarowani” (Gifted) Marca Webba z Lindsay Duncan (głos TC-14 z „Mrocznego widma”). Partnerują jej: Chris Evans, Mckeena Grace, Jenny Slate i Octavia Spencer.

Frank to samotny mężczyzna wychowujący swoją siostrzenicę Mary. Gdy dziewczynka zaczyna zdradzać niezwykłe talenty, nagle zaczyna interesować się nią matka Franka, co kończy się sporem sądowym o prawa do wychowania dziecka.




Kolejna propozycja wchodzi za tydzień. To „Barry Seal: Król przemytu” (American Made) Douga Limana, czyli kolejna komedia sensacyjna. W jednej z ról występuje Domhnall Gleeson (Hux). Ponadto występują: Tom Cruise, Caleb Landry Jones, Sara Wright i Jesse Plemons. Zaś wśród producentów znajdziemy Rona Howarda.

Akcja filmu osadzona jest w latach 80. Ukazuje historię pilota, który z jednej strony pracuje dla CIA, z drugiej zajmuje się przemytem narkotyków. Film jest luźno oparty na faktach.

P&O 240: Co trzeba zrobić by zostać scenografem?

3



Dziś pytanie ogólne o poradę do Gavina Bocqueta, czyli scenografa prequeli.
P: Co trzeba studiować by zostać scenografem?

O: W teorii można studiować wiele różnych dziedzin sztuki i projektowania, zanim podejmie się decyzję o specjalizacji w scenografii. Ale w praktyce wiele zależy od kraju, w którym żyjesz. Obecnie można znaleźć wiele kursów na różnych poziomach, specjalizujących się w scenografii, więc jeśli czujesz się na siłach możesz od razu się na nie wybrać, czy zapisać.

Inni mogą zdecydować się na zdobywanie wiedzy ogólnej w dziedzinie sztuki i projektowania, przede wszystkim po to by nauczyć się grafiki, architektury i innych dziedzin, które przydadzą się scenografowi w pracy.

Znów jednak wszystko zależy od kraju z którego się pochodzi. Czasem wystarczy zapisać się na odpowiedni kurs, a dopiero potem nadrabiać wiedzę z zakresu pozostałych.

Ogólnie rzecz mówiąc, jest wiele dróg by zostać scenografem, ale na początku i tak trzeba się ukierunkować artystycznie i projektowo. To moim zdaniem najlepsza droga.

Zawsze jest czas na mroczne wakacje z Rudym

8

Od dziś w polskich kinach dwa filmy z gwiezdno-wojennymi koneksjami.

Pierwszy to „Moje wakacje z Rudym” (Red Dog: True Blue) Kriva Stendersa. W roli głównej zobaczymy Jasona Isaacsa (głos Inkwizytora) i Kee Chan (senator Malé-Dee z „Zemsty Sithów”). Ponadto występują: Thomas Cocquerel, Levi Miller, Bryan Brown, Hanna Mangan Lawrence, John Jarratt i Justine Clarke.

Jest to australijska opowieść familijna. Historia chłopca i jego psa, który stanie się australijską legendą.



Zmieniając trochę repertuar. Drugi film to „Zawsze jest czas na miłość” (Hampsted) Joela Hopkinsa. Występuje Alistair Petrie (generał Draven z „Łotra 1”). W pozostałych rolach występują: James Norton, Diane Keaton, Brendan Gleeson, Simon Callow i Lesley Manville.

Amerykańska wdowa niespodziewanie spotyka nową miłość. Zakochuje się w mężczyźnie mieszkającym w Hampstead Heath. Początkowo oboje walczą z developerem, który usiłuje zniszczyć ich dom, jednak wspólny cel to nie wszystko co ich łączy. Film jest zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami.



Ostatnia propozycja na dziś to „Mroczna wieża” (The Dark Tower) Nicolaja Arcela. Film jest ekranizacją powieści Stephena Kinga, a jednym z jego producentów Ron Howard. Występują: Katheryn Winnick, Idris Elba, Matthew McConaughey, Jackie Earle Haley i Abbey Lee. Film już miał premierę w USA i spotkał się z mieszanym przyjęciem.

Rewolwerowiec Roland Deschain stara się powstrzymać Człowieka w czerni przed zburzeniem Mrocznej Wieży, która spaja światy.

„Wojna o planetę małp”

3

Od dziś w naszych kinach grany jest film „Wojna o planetę małp” (War for the Planet of the Apes) Matta Reevesa. On też razem z Markiem Bombackiem napisali scenariusz trzeciego filmu z nowego cyklu. Dla nas interesujące są tu przede wszystkim powiązania z „Gwiezdnymi Wojnami”, czyli kompozytor Michael Giacchino, jak również odtwórcy dwóch głównych ról – Cesara (Andy Serkis - Snoke) i pułkownika (Woody Harrelson - Beckett).
W pozostałych rolach występują: Steve Zahn, Karin Konoval, Judy Greer, Toby Kebbell, Amirah Miller i inni.

W trzecim filmie Cezar będzie musiał odkryć mroczną stronę swojej osobowości, by poprowadzić małpy w wojnie, która przesądzi o losach ludzi i małp...

P&O 237: Czy któraś z twoich scenografii miała sufit?

5



Dziś kolejne, ogólne pytanie do scenografa prequeli, Gavina Bocqueta.



P: Która, o ile jakaś, z twoich scenografii do „Gwiezdnych Wojen” miała zbudowany sufit?

O: Sufity bardzo rzadko buduje się na planie filmowym, chyba, że scenografia jest dość niska, jak kwatery niewolnicza Anakina z Epizodu I. Zbudowaliśmy też sufity w sklepie Watto oraz we wnętrzach królewskiego okrętu Padme z Epizodu I czy okrętu Padme z Epizodu II.

Można też zbudować część sufitu, zwłaszcza, gdy kamera go widzi w jakimś większym ujęciu. Prawdę mówiąc, nawet w erze cyfrowych poprawek, czasem może być taniej zbudować mały fragment sufitu, niż dodawać go cyfrowo. Ale kluczową przyczyną, dla której nie buduje się sufitów na planach filmowych, to kwestia oświetlenia. Musimy móc oświetlić przestrzeń, pomimo trudności jakie dostarcza nam dana lokacja.

Więc nawet zanim nastała era cyfrowa, sufitów generalnie się nie budowało, a tylko dodawało rysowane obrazy lub malowano je na szkle, albo wykorzystywano miniatury. W „Przeminęło z wiatrem” wszystkie sufity domalowali artyści, jedne na szkle ustawionym przed kamerą inne w postprodukcji.

Archiwum wiadomości dla działu "Świat Filmu"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.