RPG

The Clone Wars Campaign Guide

Tekst: R. Thompson, JD Wilker, P. Stutzman, G. Asterford i R. Brown
Orginalny tytuł: The Clone Wars Campaign Guide
Wydanie PL: brak
Wydanie USA: Wizards of the Coast
Przekład: brak
Stron: 224
Ilustracje i zdjęcia: Steve Argyle, Drew Baker, Zoltan Boros & Gabor Szikszai, Miguel Coimbra, Michael Dubisch, Steve Ellis, Gonzalo Flores, Randy Gallegos, Jonathan Hill, Jason Juta, Ron Lemen, Warren Mahy, Walter O'Neil, Paul Shipper, Brian Snoddy, Mark Tedin, Chris Trevas, Francis Tsai, Ben Wootten
Ilustracja na okładce: Gonzalo Flores




Recenzja Bolka

Dodatek do Star Wars RPG napisany przez Rodneya Thompsona, JD Wilkera, Patricka Stutzmana, Garyego Asterforda i Roba Browna.

The Clone Wars Campaign Guide wprowadza bohaterów w środek rozległych bitew które zadecydują o przeznaczeniu Galaktyki. Ta książka zawiera wszystko czego potrzebujesz żeby przenieś twoje przygody w czasy konfliktu pomiędzy Galaktyczną Republiką i siłami Separatystów, pod rozkazami Hrabiego Dooku. Ten podręcznik zawiera nowe informacje dla bohaterów po obu stronach wojny, min. nowe talenty, atuty, klasy prestiżowe i ekwipunek zaprojektowany by postacie poczuły konflikt o nazwie Wojny Klonów.

The Clone Wars Campaign Guide zawiera coś więcej niż informacje dla graczy. Daje on MG opisy i statystyki dla statków, pojazdów, sojuszników, przeciwników i planet. Informacje zaczerpnięte są z nowego filmu i serialu Lucasfilm – The Clone Wars


Na samym początku wita nas wprowadzenie, w którym streszczono genezę wojny, oraz cztery najważniejsze wydarzenia z nią związane. Są to Bitwa o Naboo, Bitwa o Geonosis, walki o Coruscant i Utapau, oraz Rozkaz 66, który zakończył wojnę. Jest to napisane bardzo skromnie, jednak przeciętny fan powinien orientować się w tych wydarzeniach, zwłaszcza że nie poruszono tu kwestii Expanded Universe.

Rasy to dział ukazujący nam rasy bezpośrednio związane z Wojnami Klonów i okresami prequeli. Są to Dugowie (Sebulba), Gen’Dai (Durge), Ikotchi (Saesee Tiin), Kaleesh (Generał Grevous), Kaminoanin (Lama Su), Kerkoiden (Whorm Loathsom), Nautolanin (Kit Fisto), Nelvaanianin (Harvos), Vurk (Coleman Trebor). Warto powiedzieć tutaj nieco więcej o rasie Gen’Dai, która była przez wielu krytykowana. Rasa to jest po prostu zbyt... potężna. Dzięki właściwemu doboru klasy i atutów, można stać się rzeczywiście nieśmiertelnym. O ile oczywiście lata gry nie będą trwać zbyt długo, gdyż Gen’Daiowie wraz z wiekiem zaczynają tracić kontrolę nad swym umysłem. Jednak regeneracja ciała, transy lecznicze i zwiększony Damage Treshold robią z tej rasy idealnego „tanka”. To jednak nie koniec ras. W dalszej części podręcznika dodano też możliwość gry kilkoma innymi inteligentnymi istotami. Są to klony republiki (Komandor Cody), Chagrian (Mas Amedda), Umbaranin (Sly Moore), oraz Geonoasianie (Poggle Miejszy).

Cechy Bohatera w tym dziale autorzy oddali nam rozwinięte opisy poszczególnych klas i opisy przygód związanych z Wojnami Klonów. Oczywiście nie zabrakło nowych talentów i atutów. Na końcu działu ukazuje się nowa opcja dla NPCów. Gracze od teraz mogą tworzyć własnych towarzyszy NPC i odpowiadać za nich. Oczywiście za zgodą Mistrza Gry.

Klasy Prestiżowe to oprócz dodatkowych talentów dla już istniejących klas, nowe możliwości rozwoju bohatera. Dla osób lubiących droidy oddano Droid Commandera, który dzięki swej specjalnej zdolności zwiększa możliwości każdego droida w swoim zasięgu. Złotym rączkom oddano do dyspozycji Military Engineer’a, który szybko naprawi uszkodzony sprzęt. Umiejętność Field-Created weapon pozwala graczowi już nigdy nie utknąć w środku bitwy bez broni. Zwiadowcom oddano Vanguarda. Ten żołnierz pierwszego kontaktu posiada ciekawą umiejętność Suprise Attack, poprawiając swoją celność.

Moc, czyli kilka nowych mocy. W tym jednak ciekawa, o nazwie Phase, która umożliwia graczowi przechodzić przez ściany. Dodano poza tym kilka nowych organizacji moco władnych. W tym Koruunai, do których należą mieszkańcy planety Haruun Kal, czyli rodzinnego świata Mace’a Windu. Ekwipunek i Droidy to dział który musiał zjawić się w podręczniku o wojnie. Dodano mnóstwo nowych broni. Zarówno dystansowej, jak i białej. Do szeregu droidów dodano trzynaście nowych. Między innymi medyczne, oraz IG-86.

Statki kosmiczne dodano tutaj kilka statków, które wcześniej się nigdzie nie ukazały. Między innymi G9 Rigger, czyli statek w którym Anakin i Ahsoka przemierzają Galaktykę w fimie i serialu Wojny Klonów.

Kampania w Wojnach Klonów, ten dział wyjaśnia jak prowadzić rozgrywkę w tym burzliwym okresie, oraz jak wykorzystać materiał znajdujący się w całej książce. Ciekawym fragmentem tego działu jest opis Jedi podczas Wojen Klonów. Informacje jak prowadzić grę jako padawan, którego mistrz umarł podczas wojny. O hierarchii w wojnie. Zaś grafika ukazująca niemalże pustą salę Rady Jedi jest niezwykle klimatyczna. Warto również przejrzeć fragment poświęcony korupcji w Republice. Jest to z pewnością najważniejszy dział w suplemencie. Zwłaszcza, że zawiera informacje o sposobie prowadzenia wielkich bitew.

Atlas Galaktyki, to miejsce w którym znajdziemy informacje o nowych planetach, między innymi tych które zobaczyliśmy w serialu Wojny Klonów. Pojawiają się jednak i znane światy. Możemy tutaj poczytać o takich światach jak Cato Neimodia, Geonosis, Iktotch, Kamino, Malastare, Muunilinst, Polis Massa, Teth, Utapau.

Jedi. Odtąd zaczynają się działy o frakcjach. Rycerzy potraktowano jako osobną frakcję, mimo że właściwie należą do Republiki. Dział ten zawiera statystyki kilku grup wchodzących w skład Zakonu. Są to między innymi przedstawiciele korpusów rolniczych, archiwiści, uzdrowiciele. Dalej przedstawiono Rady Jedi, jak np. Rada Pierwszej Wiedzy, czy Wysoka Rada Jedi. Ostatnim elementem tego działu to statystyki myśliwców, oraz kilku przedstawicieli Zakonu Jedi. Między innymi Anakin Skywalker, Yoda, Ahsoka Tano, Ki-Adi-Mundi, Plo Koon, Aayla Secura, Quinlan Vos.

Republika to dział w którym znajdziemy strukturę polityczną państwa, oraz sposób działania armii i floty. Dane jest nam również zobaczyć kilka NPCów. Między innymi żołnierz ARC, Klon Skrytobójca, Klony Komandosi, Piloci, Klony Nurkowie. Jest wiele specjalizacji. W dalszej części ukazano profile kilku ważnych osobistości Repubiliki. Są to między innymi Admirał Yularen, klon Alpha-17, Komandor Rex. Dość dużym fragmentem działu jest ten poświęcony sprzętowi wojskowemu. Przedstawiono między innymi machiny kroczące, śmigacze BARC, transportowiec LAAT/c, Artyleria SPHA-T. Pośród statków pojawiły się statki konsularne znane z Części I. Co ciekawe pojawia się fregata klasy MedStar. Jednak ponownie bez zdjęcia. Pośród myśliwców pojawiają się prototypy Y-Wingów.

Separatyści to właściwie odpowiednik działu o Republice. Przedstawiono tutaj sposób rządzenia tą grupą, na którą składa się wiele mniejszych. Które właśnie tutaj opracowano. Np. Federacja Handlowa, Gildia Kupiecka, czy Unia Technokratyczna. W dalszej części przedstawiono obywateli światów separatystycznych, wraz ze statystykami. Między innymi Geonozjańscy wojownicy, Trandoshańscy najemnicy. Tutaj również znajdziemy kluczowe osobistości tej strony konfliktu. Hrabiego Dooku, Asajj Ventress, Durge. Tutaj też poświęcono najwięcej miejsca robotom w całym podręczniku. W końcu armie Separatystów składają się prawie wyłącznie ze SI. Dostajemy statystyki między innymi Droidów Pająków, B1, B2, a także Komandosów Droidów. Ciekawymi tworami są droidy IG-110, wyposażone w miecze świetlne. Wśród machin wyróżniono takie urządzenia jak IG-227 Hallfire Droid, STAP’y. Natomiast statki to np. C-9979 Landing Craft, Diamond-class cruiser, Niszczcyciel klasy Providence, Niewidzialna Ręka, Malevolance.

Pograniczne Frakcje to już ostatni dział podręcznika. Krótko opisuje najemników, po czym przechodzi do opisu postaci z pogranicza, czyli wszelkich ludzi próbujących zarobić na wojnie, lub pozostać na uboczu. Przedstawiono między innymi początkującego łowcę nagród imieniem Boba Fett, Chewbacca, Tarfful, Ziro the Hutt,


Ocena końcowa
Ogólna ocena: 8/10
Klimat: 6/10
Rysunki: 7/10
Mechanika: 9/10
Opis świata SW: 10/10





Oceny użytkowników:
Aby wystawić ocenę musisz się zalogować
Wszystkie oceny
Średnia: 6,33
Liczba: 3

Użytkownik Ocena Data
ShaakTi1138 10 2009-11-27 14:19:57
Bolek 8 2010-04-02 15:07:55
Masterkuba 1 2009-04-07 16:39:59

Tagi: Podręcznik RPG (26) Podręcznik RPG - recenzja (3) RPG D20 (33)

Komentarze (5)

Niby wszystko ładnie, ale wyszło za wcześnie. Tak wiem, wizardom kończyła się licencja i nie dało się czekać. Moim zdaniem powinni skupić się na starszych źródłach, TCW całkowicie opuszczając. Wciskanie go do RPG po jednym sezonie mija się z celem. Jak ktoś wznowi ten system, i tak będzie musiał wydać kolejny podręcznik po zakończeniu emisji serialu. Takie wyrywkowe dane tylko rozbudzają apetyt, który może nie zostać kiedykolwiek zaspokojony.

Darth_Daver-> nie jest, only english via oryginal

jest po polsku???????????????

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować:

Login:
Hasło:
Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.