RPG

O systemie West End Games

Okładka podręcznika podstawowego (Druga Edycja) West End Games swego czasu wypuścił na rynek grę RPG opartą na fabule Gwiezdnych Wojen. Chyba nikt nie przypuszczał wtedy jak wielką furorę zrobi ten system.


O co chodzi ? - czyli obowiązkowy wstęp


RPG to Role Playing Game. Gra, w której prócz sztywnych zasad określonych w podręczniku uczestnicy zabawy używają kości oraz (a może przede wszystkim) swojej wyobraźni. Gry tego typu wyrosły z naturalnej chęci przeniesienia się do fikcyjnego świata i przemiany w kogoś innego. Któż z nas nie marzył aby stać się dzielnym Rebeliantem za sterami X-winga czy Imperialnym szpiegiem. Gry RPG umożliwiają to, zasady nadają sens scenariuszowi wymyślanemu przez Mistrza Gry a charakterystyki postaci pozwalają lepiej odwzorować bohaterów prowadzonych przez graczy. Kości są ostatnią bramą w drodze do fantastycznej zabawy. West End Games wypuszczając na rynek grę RPG Star Wars umożliwił nam wszystkim zabawę właśnie w naszym ukochanym świecie.


Zasady - czyli pora zejść na ziemię


Wśród systemów RPG jakie pojawiały się w ciągu wszystkich lat były lepsze i gorsze. W dużej mierze świadczyło to od osobistych preferencji gracza ale często tysiące tabel i wielogodzinne wertowanie podręcznika poprostu nudziło potencjalnych nabywców. West End Games zastosował znaną chyba wszystkim metodę k6 (kostka sześciościenna), nie siląc się na żadne skomplikowane zasady. Szkieletem każdej postaci w grze jest 6 cech: Zręczność (Dexterity), Wiedza (Knowledge), Mechanika (Mechanical), Percepcja (Perception), Siła (Strenght), Technika (Technical). Każdej z tych cech odpowiada określona lista umiejętności, które nabywamy podczas gry. Co ważne pozostawiono dużą dowolność graczom co do możliwości wykorzystania umiejętności, nie ma tutaj tak restrykcyjnych zasad jak w niektórych systemach RPG, gdzie każda umiejętność ma określone zastsosowanie. Tutaj pozostawiono to inwencji gracza, decyzji MG i przede wszystkim zdrowemu rozsądkowi.

Rozstrzyganie o powodzeniu lub porażce danej czynności wykonywane jest przy pomoc wspomnianej już kostki szóstki. Każda umiejętność (jak i cecha) ma swoją wartość np. 3D (3 dice czyli 3 kości), gracze wykonują rzut trzema kośćmi sześciościennymi, jeśli poziom jaki muszą przerzucić (wyznaczony uprzednio przez MG) zostanie osiągnięty gracz dopiął swego. Oczywiście autorzy podręcznika dali MG narzędzia do modyfikacji trudności, i tak w wielu miejscach podręcznika znajdziemy możliwe modyfikatory trudności w zależności od wykonywanej czynności.

Nie lada wyzwaniem dla WEG było opracowanie zasad dla działania Mocy, istotnego elementu w uniwersum SW. Ostatecznie zdecydoano się na wprowadzenie 3 cech specjalnych dla postaci wrażliwych na Moc. Control, Alter i Sense, którym przyporządkowane są poszczególne moce jak lightsabre combat czy affect mind. Osoby wrażliwe na Moc wyposażono także w Force Points, które podwajają wartość umiejętności w danej turze.

Ogólnie rzecz biorąc zasady WEG nie są zbyt skomplikowane co sprawia, że osoby początkujące mają wiele radości z gry, natomiast bardziej doświadczeni gracze i MG mogą tworzyć wielopoziomowe skomplikowane kampanie.


Grywalność - czyli recenzja całkowicie subiektywna


Rysunek z podręcznika podstawowego (z Drugiej Edycji) Ciężko jest recenzować grę RPG jeśli nie jest się autorytetem w tej dziedzinie. Ja z pewnością nie jestem aczkolwiek po wielu godzinach gry w SW RPG i sesjach rozegranych w paru innych systemach mogę pokusić się o subiektywną ocenę. WEG zrobił doskonały system zasad, jednak zabrakło mu otoczki, którą można spotkać przy innych grach RPG. Powoduje to, że ten sam mechanizm można by spokojnie użyć do gry fantasy. Podczas sesji żadko kiedy odczuwa się Gwiezdno-Wojenny klimat, zwłaszcza jeśli wcześniej miało się już styczność z grami tego typu. Zabrakło nowatorskich rozwiązań.
Na szczęście autorzy sporo miejsca poświęcili na kreatywne działanie graczy i w podręczniku umieszczono porady do tworzenia swoich przygód, postaci itd.
Dlatego przy odrobinie wysiłku można przenieść się w Star Warsową rzeczywistość.


WEG w Polsce - czyli do you speak english?


Niestety, żaden z naszych rodzimych dystrybutorów nie pokusił się o przetłumaczenie podręcznika podstawowego więc nam pozostaje tylko angielska wersja, jest to spora bariera językowa, gdyż osoby, które nie są w temacie RPG ani nie władają bardzo dobrze angielskim będą miały spore problemy ze zrozumieniem niektórych zwrotów.

Mimo wszystko nie jest to problem nie do pokonania, ponad 160 stronicowy podręcznik Second Edition można rozpracować ze słownikiem i dużą dozą dobrej woli. Ale jak to mawiają - dla chcącego nic trudnego.

I tak też się dzieje, system WEG zdobył w Polsce dużą popularność i nawet po zakończeniu jego wydawania można w specjalnych klubach spotkać osoby grające właśnie w ten RPG.


Szkoda, że to już koniec - czyli stypa po WEG


To czego można się było spodziewać stało się faktem, czyli WEG zaprzestał wydawania Star Warsowego RPG. Nie oznacza to jednak końca tej gry, wiele osób nadal prowadzi kampanie właśnie w tym systemie i nie zamieniły by go na żaden inny. Na stronach internetowych umieszczane są nowe statystyki oraz zasady rozwijające z pozoru martwą grę. Świadczy to nie tylko o sile fanów SW ale też o wyjątkowości tej gry.

jedI




Tagi: RPG D6 (13)
Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.