Świat Filmu

P&O 18: Czego powinienem się uczyć w domu, by studiować animatykę?



Wśród pytań, które przewijały się na oficjalnej, pojawiły się też takie, które bardziej dotyczą sposobu tworzenia filmu, ukazują pewne kulisy pracy twórców. To jedno z nich. Odpowiada Dan Gregorie, kierownik z ILM odpowiedzialny za animację.



P: Mógłbyś mi polecić, czego powinienem się uczyć w domu, by móc studiować animatykę? Jakieś oprogramowanie lub wymagania sprzętowe?

O: Największą zaletę naszego działu i dzisiejszej technologii jest właśnie to, że możemy używać dostępnego na rynku oprogramowania i sprzętu. Z After Effects i Mayą oraz PCtem, jesteśmy w stanie wykonać naszą pracę. Każdy z naszych artystów ma z jednej strony Macintosha a z drugiej PC z procesorem AMD. To stacja robocza firmy Boxx Technologies. Wszystkie te narzędzia są dostępne dla każdego na rynku.

A co do nauki, najlepiej to robić. Chodzi mi o to, że najlepszą i jedyną drogą nauczenia się tych narzędzi jest używanie ich. Nauka przez pracę. Potrzebujesz dużo czasu, by nauczyć się jak wszystko naprawdę działa. Oczywiście tradycyjny zmysł artystyczny jest podstawą. A tak to rysuj, rysuj, rysuj i ucz się wszelkich sztuk.

K: O ile główna część przesłania pozostaje niezmienna, o tyle dziś technologia posunęła się jeszcze bardziej do przodu, więc należy wziąć poprawkę na sugerowane oprogramowanie. Dla tych, którzy nie wiedzą czym jest animatyka przypominamy. W tradycyjnie kręconych filmach używano scenopisów (storyboardy), na których rozrysowywano całą scenę. W Lucasfilmie decydowano się jednak stworzyć słabej jakości animację (pozbawioną szczegółów, skoncentrowaną na umiejscowieniu i ruchach obiektów) lub nawet odegrać scenkę, by zobaczyć jak całość może wyglądać wizualnie. Dopiero na podstawie animatyki czy scenopisu kręci się (lub animuje) finalnie daną scenę.



Tagi: Dan Gregoire (11) Zapytaj Radę Jedi (Pytania i Odpowiedzi) (354)

Komentarze (18)

Kto studiuje ze mną? Chętnym stawiam piwo :)

Wiecie, kiedy piractwo jest ZLE?
- Wtedy, kiedy ktos robi kopie zlamanego oprogramowania i sprzedaje je koncowym uzytkownikom za ciezkie pieniadze (dzis to w zasadzie zadkosc);
- wtedy, kiedy ktos zdziera zlamany soft i wykorzystuje go KOMERCYJNIE, robiac nieuczciwa konkurencje legalnym uzytkownikom, ktorzy placa gigantyczne pieniadze za support i licencje. Dzis to bardzo czeste zjawisko.
W innych wypadkach w ogole nie ma mowy o PIRACTWIE.

PS. Sorry za literówkę.

Peted_D > trochę racji masz, ale w praktyce nie zawszę wygląda to tak różowo niestety...

Nie trzeba od razu kupować taki programów jak 3DS czy Maya za min 20 000 zł. Darmową alternatywą jest program Blender, który pod wieloma względami nie ustępuje płatnej konkurencji, a jak się nauczysz grafiki 3D na jednym programie to przesiadka na inny to głównie nauczenie się nowego interface'u do czego powinna wystarczyć 30-dniowa wersja trial. Tak poza tym sam mam 3DS'a dla studentów zupełnie za darmo (bez zastosowań komercyjnych) i nie potrzebuję do tego uczelni z licencją, wystarczy się zarejestrować na stronie Autodesku, z Mayą jest chyba tak samo, bo to ta sama firma.

Żeby nie było, piractwo jest złe i każdy to wie.
Nild. Albo można znać podstawy animacji i programów 3D bazując na darmówkach, albo można nie znać nic. Co więcej, płatne programy "zna" każdy zainteresowany. Darmowe zmniejszają koszty prowadzenia firmy, przez co jest na nie również popyt.
A teraz pointa...jeśli nauczyłeś się używać darmówki, to z powodzeniem poradzisz sobie z komercyjnymi wersjami i zawsze będziesz krok do przodu przed osobami "komercyjnymi", które przeważnie są łatwiejsze w obsłudze z racji na dostępność tutoriali.

Ano pewnie najczęściej tak. Cóż robić ;P

*khem*

torrenty

/*khem*

Swoją drogą powstaje tu jeszcze jeden problem Peter_D...tak, można robić na innych programach, ale często później pracodawca chce właśnie AE, Mayę...i nagle okazuje się, że umiesz to robić, ale niestety pracy nie dostaniesz, bo działasz nie w tych programach. Ale to już taka tam myśl po prostu.

Ja mam SFM, ale beznadzieja. Kiedyś robiłam amatorskie animacje, ale znudziło mi się. Chyba do tego powróce!

Peter_D > Doprawdy? Nigdy by mi do głowy nie przyszło, że istnieją darmowe programy! Ani, że można korzystać z oprogramowania na studiach! Pije do tego, że rady jakie daje ten facet nie są warte funta kłaków, a stwierdzenie, że "Wszystkie te narzędzia są dostępne dla każdego na rynku." jest równie realistyczne jak stwierdzenie, że bolid F1 jest dostępny dla każdego. Owszem, przejaskrawiłem, ale wydawało mi się, że to było jasne.

ależ wszyscy porządni, naprawdę. brzydzą się piractwem!

Nild >> Gdybyś chwilę pomyślał to nie robiłbyś afery.
Możesz szkolić się na darmowym oprogramowaniu oraz na demówkach. Nikt nie powiedział, że masz od razu kupować soft za zylion dolarów.
Chcesz startować w f1 to nie siadasz od razu do bolidu wyścigowego. Logika tego zabrania. Podstaw możesz nauczyć się na darmowych programach i mieć od razu wypasionego sprzętu. Bo jeśli Ci się znudzi robienie takich rzeczy na etapie nauki, to umoczysz sporo kasy.
Bo "ten Pan" nie powiedział, że tylko na takim sofcie można zrobić takie rzeczy.

Ja mam AAE, ale to już chyba troszeczkę nie aktualna wersja ;PP

Adobe AE > ~4500zł, studenci jeśli dobrze widzę mogą ze zniżką zakupić Photoshopa i Premiere w wersji Elements, mocno uproszczonych.
Autodesk Maya > ~20000zł. Istnieje darmowa wersje dla uczelni, jeśli oczywiście takowa podpisze odpowiednie umowy.
stacja robocza Boxx Technologies, najtańsza > ~9000zł
iMac > 6000zł
39 500 zł razem aby student mógł zacząć się uczyć czegoś, co niekoniecznie mu wyjdzie ;) Takie rady to ten Pan może sobie wsadzić gdzie słońce nie dochodzi, a to, że student sobie zawsze poradzi nie ma tutaj wiele do rzeczy ;)

Są też darmowe programy do 3D, a jeśli nie będziesz całkiem przypadkowo pracował nad e7 to spokojnie możesz z nich korzystać dla potrzeb domowych.

Sa rozne metody, wersje studenckie, treningowe, demo, itp itd. Jak sie chce czlowiek nauczyc obslugi softu, to sie dojscie do softu znajdzie.

Szkoda tylko, że takie programy kosztują więcej niż normalny człowiek może zapłacić.

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować:

Login:
Hasło:

Archiwum wiadomości dla działu "Świat Filmu"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.