Atak klonów

P&O 309: Dalej macie problemy z wodą i futrem?

9



Dzisiejsze pytanie pochodzi jeszcze sprzed premiery „Ataku klonów” i jest mocno powiązane z ILM, oraz pewną informacją, że Industrial Light & Magic będzie wykorzystywał efekty z „Gniewu oceanu” w II Epizodzie. Przy tym pytaniu Dan Goldman z ILM mówi skąd to się wzięło. Goldman pracował w ILM od 1992 i odpowiada między innymi za „Gniew oceanu”, generowanie terenów do wyścigu podracerów w „Mrocznym widmie”, czy sekwencje pościgu w „Facetach w czerni”.

P: Czy wciąż jest trudno stworzyć realistycznie wygenerowaną komputerowo wodę lub włosy, albo inne obiekty o podobnej komplikacji?

O: Oczywiście. Woda i włosy to doskonały przykład obiektów z prawdziwego świata, które mają zarówno bardzo złożony ruch jak i wygląd. Inne przykłady to chmury, ogień, czy dym. Wyglądają różnie w różnych wielkościach. Od razu widzimy różnice między oceanem, jeziorem czy kałużą, lub między futrem kota czy jaka. I choć wiemy jaka jest różnica między animowaniem pseudopoda w „Otchłani” (Jamesa Camerona) od fali uderzeniowej z „Dnia zagłady”, „Gniew oceanu” zaczynaliśmy praktycznie od początku.

Ale dużo się też uczymy za każdym razem. Choćby w sprawie włosów, dziś mamy mnóstwo standardowych narzędzi jak się obchodzić z cyfrowym futrem, zwłaszcza tego rodzaju, który jest nam najczęściej potrzebny. Gdy pracowałem nad „101 dalmatyńczykami” spędziłem kilka miesięcy pracując nad wyglądem futra szczeniaków, ale obecnie stworzenie stwora z futrem to kwestia tygodni. Podobnie w przypadku „Gniewu Oceanu” mieliśmy cały dział wodny, ale dziś możemy tworzyć mnóstwo efektów związanych z wodą. Próbowaliśmy bardzo wielu rzeczy i obecnie mamy bardzo dużą listę narzędzi. Te same narzędzia służą nam potem w innych projektach, gdzie trzeba generować komputerowo wodę, jak choćby w „A.I. Sztuczna inteligencja”.

P&O 307: Zrobiliście modele droidów-czołgów czy nie?

4



Dziś pytanie techniczne o „Atak klonów”. Odpowiada na nie Ben Snow z ILM.



P: Na DVD z Epizodu II są sceny animatyczne z droidami czołgami i klonami na speeder bike’ach. Jak mocno były zaawansowane te sekwencje? Czy stworzono ich modele CG?

O: Ujęcie nigdy nie zostało skierowane do produkcji, ale w rzeczy samej ukończyliśmy modele, w tym także częściowo pracowaliśmy nad wyglądem tekstur. Dotyczy to speederów i droidów-czołgów. Prace trwały zanim zapadła decyzja w sprawie tego ujęcia.

P&O 305: Jak byś zmierzył umiejętności szermierskie Haydena?

15



Dziś pytanie z czasów produkcji „Ataku klonów”. Pracując nad choreografią walk Nick Gillard bardzo chętnie komentował umiejętności aktorów.



P: Wygląda na to, że byłeś pod wrażeniem tego jak Ewan McGregor szybko chwytał twój styl walki Jedi. A jak jest z Haydenem?

O: Hayden Christensen był niezrównany. Spędziliśmy wiele czasu ćwicząc. On ma własny, całkowicie indywidualny styl, piękną równowagę i przerażające tempo – wszystko, czego można się było spodziewać.

„Atak klonów” jutro w Polsacie

34



Kontynuujemy sagę w Polsacie, teraz wraca „Atak klonów”. Drugi Epizod zobaczymy już jutro, czyli w piątek 13 lipca 2018 o godzinie 20:05. Powtórkę zaś w niedzielę, 15 lipca o 10:10. Jednocześnie w tym samym czasie film można oglądać też na Polsat HD.



Minęło dziesięć lat od ataku na Naboo. Anakin Skywalker (Hayden Christensen), teraz dwudziestoletni, jest uczniem rycerza Jedi, Obi-Wan Kenobiego (Ewan McGregor). Galaktyka stoi na skraju wojny domowej. Senator Padmé Amidali (Natalie Portman), byłej królowej Naboo, grozi śmierć. Anakin zostaje przydzielony do jej ochrony. Młody Jedi zakochuje się w Padmé i jednocześnie odkrywa swoją mroczną stronę. Anakin, Padmé i Obi-Wan Kenobi zostają wciągnięci w sam środek narastającego galaktycznego konfliktu, zapoczątkowującego Wojny Klonów.

Drugi chronologicznie film z 2002, który ponownie wyreżyserował George Lucas. Scenariusz pomagał mu pisać Jonathan Hales. W pozostałych rolach występują: Frank Oz, Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson, Anthony Daniels, Ahmed Best, Kenny Baker, Temuera Morrison, Rena Owen, Daniel Logan, Pernilla August, Silas Carson, Andy Secombe, Jimmy Smits i Christopher Lee. Muzykę skomponował John Williams, a zdjęcia David Tattersall.

Kolejny epizod zobaczymy tydzień później.

P&O 278: Czy zobaczymy kiedyś Episode II Insider’s Guide?

9



Dziś starsze pytanie, z oczekiwaniami fanów przed „Atakiem klonów”. Odpowiada Steve Sansweet. Dobrze opisał on trendy, które rynek ostatecznie potwierdził.



P: Czy zobaczymy kiedyś Episode II Insider’s Guide?

O: Rozumiem, że masz na myśli taki wspaniały CD-ROM, który LucasArts wydało zarówno dla klasycznej trylogii (Behind the Magic) i pierwszego prequelu (Episode I Insider’s Guide). Oba były napakowane wywiadami, unikalnymi zdjęciami, miały formę encyklopedii, przewodnika po scenach, kadry z planu, zagadki, przegląd postaci, pojazdów, elementy ukazujące produkcję filmów i wiele innych rzeczy.

Ale stały się dwie rzeczy. Po pierwsze rynek nie jest już zainteresowany encyklopediami na CD-ROMach. Właściwie w momencie gdy wychodził Insider’s Guide rynek już się załamał. A stało się to z dwóch powodów, po pierwsze strony internetowe stały się bardziej interaktywne, a po drugie rozwinęły się dodatki do DVD, wchłaniając większość materiału, który mógłby pojawić się na takim CD-ROMie. I dokładnie w tym kierunku zamierza iść Lucasfilm w przypadku Epizodu II.

P&O 275: Dziwny dźwięk w „Ataku klonów”

8



Dziś pytanie do Bena Burtta o jeden z dźwięków w „Ataku klonów”.

P: Gdy Anakin idzie do Watto w Epizodzie II, w tle słychać dziwny bąbelkowy dźwięk. Co to takiego?

O: To dźwięk wrzącego azotu, nagrany w laboratorium chemicznym mojego ojca.

P&O 272: Dlaczego wycięto scenę z „Niczego się nie nauczyłeś”?

10



Dziś pytanie, które samo w sobie dość często powtarza się w przypadku także i nowych filmów. Coś pokazują w zwiastunie, a potem nie ma tego w filmie. Odpowiada Ben Burtt twórca dźwięków i montażysta.



P: W zwiastunie „Ataku klonów” pojawiła się scena w której Obi-Wan mówi: „Niczego się nie nauczyłeś, Anakinie”. Z tego, co pamiętam to miało miejsce przed klubem nocnym. Dlaczego wycięto tę scenę?

O: To George Lucas podjął tę decyzję. Uważał, że w tamtej scenie należy ograniczyć spory między dwoma Jedi, ten fragment filmu miał koncentrować się na pościgu za Zam Wesell, a nie na ich osobistych relacjach.

P&O 269: Jaka jest różnica między mieczami świetlnymi bazującymi na kryształach i na elektrum

8



Dziś pytanie dotyczące nazewnictwa miecza Mace’a Windu.


Miecz Mace’a Windu

P: W reklamie „Ataku klonów” jest zasygnalizowane, że Obi-Wan i Anakin mają kryształowe miecze świetlne a Mace Windu ma elektrumowy? Jaka jest różnica między jednym a drugim?

O: Niewielka. Głównie powstała na celu, by było rozróżnienie w tytułach kart. Miecz Mace’a Windu, tak jak innych Jedi, używa kryształu do przetworzenia energii w ostrze. Jedyne co go odróżnia, to bajerancka zrobiona z elektrum obudowa. A ponieważ to właściwie nie jest żadna różnica, równie dobrze można nazwać miecz Maca bazującym na kryształach.


Miecz Dartha Sidiousa

K: Elektrum, to nic innego jak metal będący stopem złota i srebra, z niewielkimi ilościami innych metali (żelazo i miedź). Był wykorzystywany głównie przez jubilerów i przy produkcji monet. Co ciekawe jego nazwa, pochodząca z łaciny wcześniej określała również bursztyn, dobrze też określa barwę tego stopu.
Warto dodać, że w „Zemście Sithów” Palpatine używał również miecza z obudową z elektrum. Miecz z elektrum posiadał też Coleman Trebor.

P&O 266: Czy naprawdę jest shaak w asteroidach wokół Geonosis?

9



Dziś pytanie o smaczki „Ataku klonów”, odpowiada John Knoll z ILM.



P: Czy naprawdę w asteroidach w Epizodzie II jest shaak? Gdzie on jest?

O: Tak, jest. I jest pomalowany jak asteroida, więc pokryliśmy go kraterami, tak by nie różnił się od innych asteroidów. Jest widoczny w sekundzie wybuchu ładunków sejsmicznych. Trzeba go szukać w dolnym, prawym rogu, jest tam zaokrąglony obiekt, to właśnie shaak. Może będziesz w stanie dostrzec jego nogi, jeśli przyjrzysz się uważnie.



Inna ciekawa rzecz znajduje się w następnym ujęciu, duża asteroida, która się rozwala to Eros. Gdy pracowaliśmy nad tą sceną, NASA nadzorowała swoją sondę kosmiczną NEAR Shoemaker, która akurat badała Erosa. Dostali wspaniałe zdjęcia, które dali nam do przestudiowania, a potem wykonali manewr spokojnego, kontrolowanego lądowania sondy na Erosie, gdzie spoczywa do dziś. Część danych, które zebrali podczas tej misji, to właśnie topograficzna mapa 3D powierzchni Erosa. Skontaktowałem się z jednym z naukowców NASA, Gregorym Shirahem, pytając go o to, czy moglibyśmy dostać te dane, by móc wykorzystać je w filmie. Zgodził się, więc stąd ta asteroida w tym ujęciu.

P&O 263: Różnice w dźwięku „Niewolnika I” między Klonami a Imperium

11



Dziś pytanie o ciągłość w udźwiękowieniu między prequelami a klasyczną trylogią. Skoro dźwięki to odpowiada Ben Burtt.



P: Zauważyłem, że są różnice w dźwiękach „Niewolnika I” pomiędzy „Klonami” a „Imperium”. W „Ataku klonów” nie ma np. nakładającego się niskiego skowytu. Czy są ku temu jakieś przesłanki?

O: Rozszerzyłem bazę dźwięków „Niewolnika I” w „Klonach”, dlatego, że ten okręt robił wiele nowych rzeczy. Użyłem dźwięków z „Imperium” jako podstawy, ale tworzyłem też nowe dźwięki, które miały się powiązać ze starymi.

I myślę, że ten skowyt o którym wspominasz zrobiono przez tubę od której „Niewolnik I” odlatywał. Ten dźwięk wykonano przez przepuszczenie przez Dopplera klaksonu z mojego starego Dodge’a Dustera z 1971. I faktycznie nie był wykorzystywany w zauważalny sposób w „Klonach”, więc prawdopodobnie ci go brakuje.

Ale ogólnie starałem się powiązać zarówno stare jak i nowe dźwięki.

Archiwum wiadomości dla działu "Atak klonów"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.