TWÓJ KOKPIT
0

Klasyczna Trylogia

P&O 597: Kto znalazł Luke’a i Hana na Hoth?

2024-06-16 09:25:36



Dla niektórych akcja “Imperium kontratakuje” dzieje się tak szybko, że mogą się pogubić. Stąd kolejne pytania.

P: Dobra, kłóciłem się z kolegą o to, kto znalazł Hana i Luke’a na Hoth. On mówi, że Wedge, Janson i Eskadra Łotrów, ja mówię, że oni walczyli z AT-AT. Kto ma rację?

O: Pilot, który odnalazł Luke’a i Hana na Hoth to Zev Sensca, czyli Łotr Dwa, którego zagrał aktor Christhoper Malcolm. Wedge Antilles to Łotr Trzy, grał go Denis Lawson. Masz rację, Wedge i Janson powalili AT-AT. Zev miał zaś użyć harpuna przy kolejnym okrążeniu, ale został zestrzelony.
KOMENTARZE (2)

Klasyczna Trylogia

P&O 593: Jak AT-AT wylądowały na Hoth, skoro były tam tarcze?

2024-05-19 09:30:23



Dziś pytanie o V Epizod.

P: Czegoś nie rozumiem w „Imperium kontratakuje”. Na Hoth Rebelianci muszą wyłączyć generator tarcz otaczający planetę, by wypuścić transport wraz z dwoma X-wingami. Skoro generator tarcz musi być wyłączony, by transport odleciał, to jakim cudem niszczyciele gwiezdne posadziły AT-AT na powierzchni planety?

O: Tarcza energetyczna, która pokrywa bazę Echo na Hoth ma ograniczone możliwości do kilku kilometrów od źródła. To bardziej wygląda na sufit nad bazą Rebeliantów. Strzeże ją przed bombardowaniem, ale jednocześnie uniemożliwia wylot statkom. Jednocześnie nie blokuje Imperium możliwości lądowania na samej planecie, gdzieś dalej. Dlatego Vader rozkazał generałowi Veersowi wylądować poza zasięgiem tarczy, wejść pod ten parasol, który ona generuje i zniszczyć generatory.


KOMENTARZE (6)

Klasyczna Trylogia

P&O 592: Czy Gwiazda Śmierci miała hipernapęd?

2024-05-12 10:20:04



Tym razem pytanie o czas płynący w “Nowej nadziei” i jego implikacje dla uniwersum.

P:Czy istnieje jakieś wyjaśnienie jakim cudem Gwiazda Śmierci tak szybko przemieściła się znad Alderaanu na Yavin 4? Według The New Essential Chronology Alderaan jest światem jądra, zaś Yavin 4 znajduje się na zewnętrznych rubieżach. To raczej spory dystans, acz w filmie wygląda to jak sprawa godzin, lub w najgorszym przypadku dni.
Wydawać by się mogło, że najlogiczniejszym rozwiązaniem byłby hipernapęd, ale po pierwsze nie widać go na Gwieździe Śmierci, a po drugie trudno sobie wyobrazić by tak potężna struktura przemieszczała się w ten sposób po galaktyce.

O: Jest oczywiście koniecznie, aby Gwiazda Śmierci posiadała hipernapęd. Inaczej trudno byłoby sobie wyobrazić, by kwalifikowano ją jako broń strachu. „Tha stacja to ostateczna władza nad wszechświatem” mówił admirał Motti. Nie rzucałby tak górnolotnych frazesów, gdyby była ona ograniczona do prędkości podświetlnej.

Zagrożenie ze strony Gwiazdy Śmierci polega na tym, że może ona pojawić się na niebie dowolnej planety i zgładzić rebelię. W ten sposób utrzymywać systemy podporządkowane dzięki strachowi. Z tego powodu hipernapęd jest istotnym narzędziem tej stacji bojowej. Faktem jest, że nie widać dysz hipernapędu i tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, ale może on działać tutaj trochę inaczej.

Trudno jest sobie wyobrazić, że taki kolos porusza się w hiperprzesteni, acz można wyobrazić sobie jeszcze jedną rzecz. Otóż jak wiemy, zdecydowanie łatwiej porusza się po hiperprzestrzeni dzięki mapom i dobrym kalkulacjom. Więc na Gwieździe Śmierci jest sporo miejsca na olbrzymie komputery.
KOMENTARZE (4)

Klasyczna Trylogia

P&O 590: Czy Han zdobywając bunkier zostawił imperialnego zwiadowcę na straży?

2024-04-28 07:34:31



Tym razem jedno z pytań o kluczowym znaczeniu dla przebiegu bitwy o Endor.

P: Kiedy Han, Chewie i Leia zdobywają bunkier na Endorze, to gdy wchodzą do środka za nimi widać zwiadowcę Imperium. Czy to coś, czego przypadkiem nie powinienem zauważyć? Błąd w filmie?

O: Świetnie to wypatrzyłeś, ale to tylko fragment obrazu. Przypomnijmy sobie całą scenę. Wpierw zwiadowcy ruszają w pościg za Ewokami, zostaje jeden z nich. Han go oszukał i rebelianci go pojmali. Ponieważ pozostali zwiadowcy i szturmowcy, którzy są w lesie, mogą w każdej chwili wrócić, jeden z rebelianckich komandosów przebiera się w zbroję zwiadowcy i zamierza udawać, że stoi na straży. Jeśli dobrze przypatrzysz się tej scenie o której mówisz, dostrzeżesz, że za drzwiami, za Hanem, Chewiem i Leią, ten zwiadowca dopiero zakłada hełm na głowę.
KOMENTARZE (1)

Klasyczna Trylogia

P&O 588: Kim są wysocy Jawowie i co się z nimi stało?

2024-04-14 16:10:27



Tym razem kolejne pytanie o pewnie filmowe problemy.

P: Co się stało z wysokimi Jawami? Widziałem je tylko w Epizodzie IV, potem nic, ani w innych filmach, ani w EU, ani nawet figurek. W ogóle co to było? Ludzie udający Jawów, czy może jakieś mutanty?

O: Dobrze wypatrzone. Dla tych, którym się to nie udało, w scenie sprzedaży droidów w Epizodzie IV jest co najmniej troje Jawów o wysokości ponad 1,5 metra, czyli znacząco więcej niż pozostali w grupie. To raczej nie są ludzie, a patrząc na źródła mała szansa, by Jawowie zaakceptowali kogoś obcego w swoim klanie.

Natomiast gdzie ich można wypatrzeć? W scenie gdy R2-D2 toczy się w kierunku Luke’a i R2-D2, tam z tyłu za R2-D2 stoi biało-czerwony septodroid, a przy nim członek ekipy udający Jawę. Nawet da się dostrzec kawałek białej dłoni czy twarzy, ale nie jest to żadne kanoniczne wytłumaczenie, że to człowiek mieszkający wśród Jawów. Po prostu wpadka filmowców.

<


Kanonicznie może ta trójka Jawów faktycznie jest wysoka. Ludzie średnio mają 1,7 metra wysokości, ale przecież zdarzają się znacząco wyżsi.

Możliwe też, że mutacja jest dobrym wytłumaczeniem. Za tym mogą stać gracze, którzy pamiętają stare gry na Nitendo. Tam był wielki zmutowany szczur pustynny. Może mutagenem była woda, albo coś innego i zadziałało to także na tych Jawów.
KOMENTARZE (1)

Klasyczna Trylogia

Maratony sagi w kinach 4 maja

2024-03-21 20:41:24

Wygląda na to, że źródło znane jako Cryptic HD QUALITY właśnie się wykazało. Wcześniej Cryptic sugerował, że przed „Mrocznym widmem” w kinie zobaczymy specjalny materiał poświęcony serialowi „The Acolyte”, a także zobaczymy pozostałe 5 Epizodów Lucasa w kinie, w ramach maratonu. Dziś mamy oficjalne potwierdzenie. Cryptic pomylił się w jednym. Maratony będą składać się z całej sagi, wszystkich 9 Epizodów.

Szczegóły dziś podała oficjalna. Po pierwsze od jutra rusza sprzedaż biletów na „Mroczne widmo” z okazji 25-lecia. Wszystkie pokazy będą miały dodatkowy materiał ukazujący serial „The Acolyte” (dokładnie nie wiadomo, co to będzie, dokument, prezentacja, czy zwiastun). „Mroczne widmo” pojawi się w kinach w USA 3 maja.



4 maja będzie możliwość obejrzenia w kinie wszystkich 9 epizodów w kolejności chronologicznej. Przed I Epizodem ma być także ten materiał o „The Acolyte”. Sprzedaż biletów również ruszy jutro.



Smutna wiadomość jest taka, że nie mamy co liczyć na to, iż te filmy trafią do polskich kin.
KOMENTARZE (4)

Klasyczna Trylogia

P&O 584: Czy na twarzy Vadera widać szramę, którą zrobiła Asajj Ventress?

2024-03-17 08:13:24



Ponownie wracamy do klasycznej trylogii i pytań o powiązania z innymi historiami uniwersum.

P: Czy jak Luke Skywalker zdejmuje maskę Vadera w „Powrocie Jedi” to widać tam bliznę, którą Anakinowi zrobiła Asajj Ventress?

O: Szrama, którą zrobiła Anakinowi Asajj Ventress nie wyrządziła mu tak dużych szkód jak poparzenia jego ciała w lawie. Jak widzieliśmy w „Zemście Sithów”, gdy zakładano Vaderowi maskę, jego skóra na twarzy była w dużej mierze spalona. Różnicę w wyglądzie można wyjaśnić mnóstwem operacji plastycznych, które miały miejsce między tymi dwoma filmami. Potwierdza to Dave Elsey, który odpowiadał za zrobienie charakteryzacji w Epizodzie III. Mówił, że Vader potrzebował mnóstwa operacji, przeszczepów skóry by sprawdzić, żeby wyglądał tak dobrze jak to tylko możliwe. Więc w Epizodzie III musi być w dużo gorszej formie. Zatem wynika to wprost z wszystkich zabiegów, jakie przechodził Vader przez te wszystkie lata.
KOMENTARZE (2)

Klasyczna Trylogia

P&O 582: Dlaczego C-3PO prowadził?

2024-03-03 09:40:51



Okazuje się, że pewne decyzje fabularne “Nowej nadziei”, nawet dziś budzą pewne kontrowersje i wątpliwości. Oto przykład jednej z nich.

P: Kiedy C-3PO i Luke lecą szukać R2-D2, Luke mówi C-3PO by włączył akcelerator. Dlaczego C-3PO prowadzi? Czy może akcelerator to jakaś zupełnie inna funkcja?

O: C-3PO ma ponad 30 drugorzędnych funkcji, a prowadzenie landspeedera jest jedna z nich. Kiedy Luke wyrusza w poszukiwaniu Artoo, pozwala Threepio prowadzić, a sam może skoncentrować się na wypatrywaniu droida.


Z praktycznego punktu widzenia historii to jest jeszcze prostsze. Zarówno Luke jak i C-3PO musieli opuścić farmę, zanim ta wpadła w ręce Imperium. Więc Threepio musiał towarzyszyć Luke’owi, więc najłatwiej było to zrobić, czyniąc go kierowcą.
KOMENTARZE (3)

Klasyczna Trylogia

P&O 580: Dlaczego C-3PO ma kabel zwisający z głowy?

2024-02-18 08:28:40



Niestety technologia w niektórych scenach zawodzi, więc potem trzeba się tłumaczyć. Dziś tłumaczenia o „Nową nadzieję”.

P: W scenie z Jawami handlarzami, Luke ma zabrać dwa droidy do czyszczenia. Jest tam widoczny kabel, który ciągnie się z głowy C-3PO, aż gdzieś tam nawet chyba na ziemi go widać. Jeśli Anthony Daniels kontrolował w pełni ruchy C-3PO będąc w kostiumie, to po co był ten kabel?

O: Ten kabel, który wystaje z głowy C-3PO nie ma nic wspólnego z kontrolowaniem ruchów C-3PO. Jedna para kabli odpowiadała za połączenie mikrofonu i komunikację z aktorem, by nagrywać dialogi. Druga odpowiadała za doprowadzenie prądu do świecących oczu C-3PO, tu bateria była umieszczona na jego plecach. W scenie o której pytasz to kabel od oczu do baterii jest widoczny, mimo, że powinien być schowany.
KOMENTARZE (2)

Klasyczna Trylogia

P&O 578: Czy scenę w której Obi-Wan prezentuje miecz Luke’owi wycięto?

2024-02-04 07:19:17



Dalej zostajemy przy „Nowej nadziei”.

P: Widziałem zdjęcie z „Nowej nadziei”, w którym to Ben Kenobi trzyma miecz świetlny prezentując go Luke’owi. Czy to ujęcie z jakiejś wyciętej sceny z filmu?

O: Większość zdjęć promocyjnych z klasycznej trylogii to tak naprawdę zdjęcia zrobione na planie podczas produkcji, a nie zdjęcia z tego, co zostało nagrane na filmie. Trudno stwierdzić o jakie zdjęcie dokładnie ci chodzi, ale mogło ono powstać między powtórkami, bądź być alternatywnym ujęciem. Kręcąc film robi się kilka ujęć tej samej sceny, ale wykorzystuje się w ostatecznym filmie tylko jedno (bądź jedno wzbogacone o fragmenty drugiego). Więc jest większa szansa, że to zdjęcie pochodziło z alternatywnego ujęcia, niż wyciętej sceny.
KOMENTARZE (2)
Loading..